Yoga - en effektiv hjælp mod stress

Yoga – en effektiv hjælp mod stress

Har du søvnbesvær, problemer med koncentrationen, eller andre stresssymptomer som for eksempel spændingshovedpine og manglende energi i hverdagen? Så kan yoga være løsningen for dig, hvis du ønsker at rykke effektivt ved disse negative mønstre, og på sigt slippe af med dine problemer.

Yoga og meditation – en anerkendt metode til reducering af stress

Flere undersøgelser peger på, at mennesker, som dyrker yoga på regelmæssig basis, har færre stressrelaterede problemer og symptomer i hverdagen. Og samtidig viser undersøgelserne, at mennesker, som er ramt af mild til moderat stress eller depression, kan bremse – eller ligefrem vende – udviklingen, så de får en mere harmonisk hverdag med en højere grad af fokus og formindskede stress reaktioner.

Hvilken type yoga skal jeg vælge hvis jeg har stress?

Hvis din læge har diagnosticeret dig med stress, bør du altid konferere med ham eller hende, førend du kaster di ud i fysisk aktivitet. Visse former for kropslig udfoldelse kan faktisk forværre din stress, hvis de er alt for fysisk hårde og krævende. Derfor er de blide yoga former som for eksempel hatha yoga, yin yoga, yoga nidra eller kundalini yoga ideelle for dig, som har brug for skånsom motion med et helhedsorienteret fokus.

Hvorfor er yoga godt mod stress?

Der er intet enkelt svar på, hvad det er, der gør, at yoga afhjælper stresssymptomer. Men det er oplagt at antage, at den øgede kropsbevidsthed, samt det store fokus på at trække vejret hensigtsmæssigt, har meget at sige. I yoga arbejder man med hele kroppen i sit eget tempo, og dette gør, at der ikke er dele af kroppen, som belastes over evne. Dette kan have en terapeutisk effekt – at man fornemmer, at det er ok, at man følger sit eget tempo og ikke behøver at overskride nogen grænser.

Læs mere om yoga og dens godgørende virkninger på joga.dk